בדיקת שמיעה לילדים – איך נדע לזהות שהילד צריך לעבור בדיקה ולמה זה חשוב?

מעט אחרי שתינוק בא לעולם, עוד בבית החולים במחלקת יולדות, מתבקשים ההורים להביא אותו לבדיקת שמיעה ראשונה. מטרתה לבדוק שהוא נולד ללא פגמים ומומים בשמיעה. במידה והכל בסדר, הרי שהפעם הבאה שהם יצטרכו לקחת אותו לבדיקת שמיעה תהיה כעבור מספר חודשים, על מנת לוודא, בין היתר, שאין לו נוזלים באוזן (דבר מאוד שכיח אצל תינוקות) ושאכן הוא שומע כפי שמצופה מתינוקות בגיל שלו.

באופן כללי, בדיקת שמיעה לילדים היא דבר שיש לבצע עד גיל מסוים באופן עקבי ולאחר מכן, בדומה לבדיקת עיניים ובשונה מבדיקות וטיפולי שיניים, יש לבצע אותן אך ורק אם נתקלים בבעיה מסוימת. כאן יש להורים ולסביבה בכלל תפקיד מאוד חשוב.

לא תמיד קל לזהות שיש לילד בעיית שמיעה. הרבה פעמים הורים נוטים לחשוב ש"הילד שומע טוב הוא פשוט עושה את עצמו" או במילים אחרות "הוא שומע מה שהוא רוצה". זה תיאור נכון במקרים רבים, אך הוא לא לגמרי מדויק על כל המקרים. לא פעם ילדים מתמודדים עם בעיות שמיעה ומתקשים לשמוע קולות וזה משפיע עליהם, בפרט על ההתנהגות שלהם. לכן חשוב מאוד לזהות באיזה מצב נמצא הילד שלכם ואם יש בעיה, לקחת אותו לבדיקת שמיעה.

איך נדע לזהות ומתי ניקח את הילד לבדיקת שמיעה?

בדיקת שמיעה לילדים היא דבר שכיח, גם אם לא חובה לעשות אותה כל הזמן ומגיל מסוים, הבדיקה חיונית רק אם מזהים בעיה מסוימת.

אנחנו יכולים לזהות שהילד צריך לעבור בדיקה, במקרים הבאים:

  • אם הוא מבקש שיחזרו על הדברים שנאמרו לו בתדירות גבוהה
  • אם הוא חווה ירידה בלימודים, זו יכולה להיות אחת הסיבות לכך
  • אם הוא מתקשה להאזין למוזיקה, קולות ורעשים שילדים רגילים לשמוע ונהנים מכך
  • אם רואים שינוי בהתנהגות שלו שיכולה להיגרם כתוצאה מירידה בשמיעה ותחושת שעמם, אי נוחות, עצבים, חוסר סבלנות ועוד.
  • אם הילד עצמו מתלונן על כך שאיננו שומע כמו שצריך

לגבי הנקודה האחרונה, מוטב שלא לחכות עד שהילד יתלונן כמובן, בוודאי לא בגיל צעיר, אז הילד איננו מודע לכך שיש לו בעיה ואם הוא מודע, לא תמיד הוא ימהר להודות בכך.

למה חשוב לקחת את הילד לבדיקה בהקדם?

מעבר לעובדה שבעזרת בדיקת שמיעה לילדים אפשר לזהות בעיה ולהתמודד איתה בצורה נכונה לפני שהיא תחמיר, הרי שיש משמעות נוספת לבדיקת שמיעה והיא, ככל שמבצעים אותה מהר יותר, כך גדל הסיכוי שיימצא פתרון שיקל על הילד, לא רק בכל מה שקשור לשמיעה, אלא גם לנקודות אחרות שציינו, קרי ירידה בלימודים, שעמום, אי נוחות ודברים אחרים שמשפיעים על ההתנהגות כלפי עצמו והסביבה ועל איכות החיים שלו.