על ילדים ובריאות השיניים

שמירה על השיניים צריכה להתחיל מגיל צעיר, גם כדי לשמור על בריאות השן אך גם כדי להקנות הרגלים בריאים להמשך החיים בכל הנוגע לשמירה על השיניים. אנחנו מתחילים לשמור על השיניים כבר מרגע בקיעת השן הראשונה ולאורך הגדילה של שיני החלב ולאחר מכן בטיפול ומניעה של מחלת העששת בפה. אז כיצד נשמור על בריאות השיניים של הילדים, אילו פעולות ננקוט כדי למנוע עששת ומה יש לעשות כאשר ישנו ליקוי במבנה המולד של השיניים? הכנו עבורך מאמר מקיף שיעשה סדר ויסייע לשמור על השיניים. 

כיצד נשמור על בריאות השיניים של הילדים? 

השיניים שלנו ישמשו אותנו לאורך כל החיים ומכאן החשיבות הרבה לשמירה על בריאותן. כדי למנוע הופעת מחלות שונות שיגרמו להרס השיניים, מומלץ לצחצח בכל יום שיניים פעמיים ביום – בבוקר ובערב, לעשות שימוש במשחות ובמברשות תואמות גיל ולהקפיד על צחצוח יסודי הכולל את כל זוויות השיניים מכל הכיוונים. יש לצחצח את השיניים בתנועות סיבוביות, כל שן בנפרד, ורצוי לצחצח בעדינות גם את הלשון ואת החניכיים. 

מומלץ מאוד להתחיל עם ההרגלים הבריאים של השמירה על השיניים כבר בגיל מוקדם – מיד עם בקיעת השן הראשונה. נכון שבהתחלה קצת קשה להרגיל תינוקות צעירים במיוחד לצחצח את השיניים, אך עצם תחילת ההרגל הוא החשוב, ולא הצחצוח היסודי. באופן כללי מומלץ ללוות את הילדים בצחצוח עד גיל שמונה תוך עידוד לצחצוח יסודי, יש להסביר לילדים על חשיבות צחצוח השיניים, ולהקפיד להוות דוגמה לילדים בהתנהלות היום יומית. כמו כן, מומלץ כר בגיל שנה לקחת את הילדים לבדיקת שיניים ראשונה ולהקפיד ללכת לבדיקות שיניים אחת לשנה לאורך כל הילדות והנעורים. הדבר יסייע למנוע פחד מיותר מרופאי שיניים וגילוי מוקדם של חורים בשיניים לפני התפתחותם והצורך לקבל עבורם טיפול מורכב. 

כיצד לסייע במקרים בהם קיימים ליקויים במבנה המולד של השיניים?

שיניים עקומות יכולות לנבוע מסיבות רבות, אלה יכולים להיות גורמים גנטיים, אלה יכולות להיות חבלות וזו יכולה להיות גם מציצת אגודל. לעיתים לא רואים את הליקויים המבניים בשיניים, בטח לא בשלבים מוקדמים או כשיש שיני חלב, אך לאורך השנים וככל שהשיניים הקבועות גדלות בתוך הפה ניתן להבחין בליקויים. לרוב, השיניים העקומות יהוו בעיה אסתטית בלבד, והם לא יגרמו לקשיים באכילה או בדיבור, אך לעיתים המצב יכול להיות חמור עד כדי כך שישנם גם קשיים בדיבור או באכילה.

האם הורים יכולים למנוע צמיחה שונה של שיניים? הם יכולים למנוע עששת שמחמירה את המצב, למשל בהקפדה על צחצוח ושימוש בחוט דנטלי, הימנעות ממציצת אגודל ואבחון מוקדם של ליקויים מבניים אצל רופא השיניים. כאשר יש אבחון מוקדם ניתן לטפל בשלב המתאים לקראת גיל ההתבגרות באמצעות יישור שיניים עם גשר או פלטה אצל אורתודנט. 

ההמלצה היא לטפל בנושא יישור השיניים כבר בשלב מוקדם של הנעורים, וזאת כדי לספק לילדים עם שיניים בריאות ונקיות וגם חיוך אסתטי שיסייע להם בביטחון העצמי לאורך הנעורים ולאחר מכן בחיים הצעירים והבוגרים גם כן. 

הנכתב הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ של רופא שיניים או אורתודנט.