לימוד אותיות לכיתה א – איך אפשר לעשות את זה נכון?

אחד השלבים החשובים ביותר בהכנה של ילדים לכיתה א', היא לימוד אותיות. כל אחד מבין למה חשוב שילדים ייכנסו לכיתה א' כשהם יודעים את כל הא-ב, בעל פה, יודעים כיצד לבטא כל אות ואפילו יודעים לתת דוגמא למילה בכל אות.

בלי לדעת את הא-ב, קשה מאוד להתקדם בדברים אחרים, כמו למשל כתיבה וקריאה. זה הבסיס לכל שפה ובוודאי בעברית, שפת האם שלהם. ילדים רבים מקבלים שיעור לימוד אותיות במסגרת הגן, וכן ההורים שלהם יושבים איתם ומלמדים אותם. בכל מקרה, לפני שהם נכנסים לכיתה א', יש להם אפשרות להשתמש במערכות וכלים שונים שיעזרו להם ללמוד את הא-ב בצורות שונות, זאת בשביל שהם יוכלו להתחיל ללמוד בבית הספר ברגל ימין.

לימוד אותיות לכיתה א' יכול להתבצע כאמור בצורות שונות ומגוונות. בוודאי היום, כשישנן אתרים, מערכות ותוכנות ממוחשבות שיכולות לעזור בכך. חשוב לומר, שאותם כלים, לא רק שהם מספקים שיטות מתקדמות ואפקטיביות ללימוד אותיות, אלא הן גם מאפשרות ללמוד בצורה מאוד נעימה ונוחה, באופן שישרת את המטרה ויגרום לילד לחוות את החוויה בצורה הרבה יותר טובה.

איך אנחנו יכולים ללמד את הילד שלנו אותיות?

כאמור, לצורך לימוד אותיות לכיתה א', אנחנו יכולים לספק לילד שלנו מערכות וכלים ממוחשבים שונים שיכולים לעזור לו. מדובר על משחקים שונים, סרטונים, שירים ואמצעים אחרים שיכולים ללמד אותו את סדר האותיות, כיצד לזכור אותם, איך לבטא כל אות וכיצד ניתן להשתמש בהן.

מעבר לכך, הרי שאנחנו יכולים גם לייצר כלים ומשחקים באופן עצמאי. למשל, אנחנו יכולים להשתמש בשירים שונים, אנחנו יכולים להראות לו פריטים מסוימים ולהשתמש בהם בשביל ללמד אותו א'-ב', אנחנו יכולים לעשות את זה אפילו דרך לימוד של מדינות וערים. כך הוא לומד את שני הדברים ביחד.

חשוב מאוד שנזכור, מאחר ומדובר בילד קטן שזה עתה עומד להיכנס לכיתה א', אז לא כל דבר הוא יוכל ללמוד ולהכיל. לכן אנחנו צריכים למצוא את הדברים הנכונים עבורו. אין טעם להעמיס עליו מידע, אם הוא לא ידע להשתמש בו, לא יבין אותו וזה יכול רק לבלבל אותו.

מדוע חשוב ללמד אותיות לפני שנכנסים לכיתה א"?

על פניו, אנחנו יכולים לחכות עם זה עד שהילד ייכנס לבית הספר והמורה תלמד אותו. העניין הוא, ייתכן מאוד שהמורה תצטרך ללמד 30-40 תלמידים, מה שלא משאיר הרבה זמן לכל תלמיד וכמובן גם לא לילד שלנו. כמו כן, אם שאר הילדים יודעים את הא-ב, והילד שלנו לא, אז הוא עלול להישאר מאחור.

לכן עדיף שאנחנו נלמד אותו את האותיות מבעוד מועד, כך הוא ייכנס לכיתה א' עם הידע הנחוץ, ומבלי שיצטרך שהמורה תלמד אותו את זה.