חשיבותו של צחצוח שיניים נכון

השיניים שלנו הם אחד מאיברי הגוף החשובים ביותר. הן בולטות ונמצאות שם בכל חיוך, הן מסייעות לנו ללעוס את המזון אותו אנו אוכלים וכשהן כואבות הן יכולות להשליך באופן מהותי על היכולת שלנו לתפקד. לא סתם נאמר שכאבי שיניים הם בין סוגי הכאב החמורים ביותר שיכולים להיות, אלה הם גם סוג הכאבים שללא טיפול רק הולכים ומחמירים, ובהיעדר הטיפול המתאים הם עלולים לגרום למחלות חניכיים קשות ואף לאובדן של שיניים. מכאן ניתן ללמוד על חשיבות צחצוח השיניים, אך כיצד עושים זאת נכון וכיצד מומלץ לצחצח את השיניים כאשר קיים גשר על השיניים? כל התשובות בהמשך. 

מדוע חשוב לנקות את השיניים ומתי כדאי לצחצח?

מגיל מאוד קטן מלמדים אותנו שיש לצחצח את השיניים היטב, וישנה משמעות רבה לצחצוח השיניים בקביעות ולאורך כל החיים, ממש מהרגע בו צומחת השן הראשונה ועד לגיל זקנה. כאשר אנו לא מקפידים לצחצח את השיניים, מצטברים על השן חיידקים שיכולים להוביל להתפתחות מחלות שיניים שונות, לחורים בשיניים שמתפתחים עם הזמן ומחלישים את השן עד להירקבות מוחלטת שגורמת לכאבים קשים, ריח רע מהפה ולאובדן השיניים. מכל אלה ניתן להימנע על ידי צחצוח נכון ומעקב אחר השיניים לאורך השנים. 

מהו צחצוח שיניים נכון?

צחצוח שיניים נכון בדרך כלל יכלול את צחצוח השיניים מוקדם בבוקר עם הקימהו לפני השינה. מומלץ מאוד להפחית באכילת מזונות מסוכרים, בוודאי כאלה שנדבקים לשיניים כמו סוכריות גומי וסוכריות בכלל. ההמלצה הנה לצחצח עם מברשת שיניים ומשחת שיניים מותאמים לגיל ולגודל הפה, כאשר הצחצוח צריך להיות בתנועה סיבובית ולכלול את כל אזורי השיניים, את אחורי השן, את השיניים הטוחנות האחוריות ואת החניכיים והלשון. ההמלצה הנה לצחצח בתנועה סיבובית עדינה שכן צחצוח חזק מדי עלול לגרום לנסיגת חניכיים, להיחלשות השן ולכאבים הנובעים מן העצב החשוף. 

כאשר יש גשר בשיניים צחצוח השיניים מתחיל בפירוק החלקים הניתנים לפירוק בגשר, אם ישנם כאלה. את המברשת יש להחזיק בזווית של 45 מעלות כדי שהניקוי יהיה בכל חלקי הגשר. יש לנקות כל חוט מהחלק העליון שלו ועד התחתון תוך הפעלת לחץ קל תוך הנעת המברשת בתנועה סיבובית. על כל משטח שן יש לבצע את הניקוי במשך עשר שניות ורצוי להיעזר בחוט דנטלי כמו גם במי פה לשטיפה. 

מהן ההשלכות של אי צחצוח השיניים?

בשיניים ללא גשר, חוסר צחצוח יכול להוביל לאורך השנים להצטברות פלאק, חיידקים וכמובן למחלות חניכיים שונות שיכולות להחריף ולפגוע בחוזק השן. כמובן שללא צחצוח מתאים גם חיידקים יעשו את דרכם לשיניים ויגרמו לחורים שילכו ויתפתחו אם לא יטופלו. 

כאשר יש גשר בשיניים, צחצוח לא טוב עלול לגרום להצטברות של מזון על גבי השן, דבר שיוביל במהירות לריח לא נעים מהפה וגם להצטברות של חיידקים שיובילו לחורים בשיניים ומחלות חניכיים. מכאן אנו למדים שבפעולה פשוטה בבוקר ובערב, נוכל להימנע במרבית המקרים מהתפתחות החיידקים, כאשר בדיקה תקופתית אצל רופא השיניים תסייע לשמור על היגיינת הפה, כמו גם טיפול אצל שיננית אחת לשנה. 

**המידע הינו כללי ואינו מחליף ייעוץ רפואי.