איתור מחוננים – האם לשלוח את הילד למבחן איתור מחוננים?

אחת הדילמות שעומדות בפני לא מעט הורים לילדים בכיתות נמוכות היא האם לשלוח את הילד למבחן מחוננים, מבחן המיועד לאתר ילדים מחוננים ולאפשר להם לעבור למסלול לימודים מותאם עבורם.

על פניו, יהיו שיאמרו שזו דילמה מיותרת, אם הילד יכול לגשת למבחן ויש לו סיכוי טוב לעבור אותו, אז למה לא לעשות את זה? הרי המבחן יוכל להוכיח מה שהרבה הורים מאמינים בו, רוצים לשמוע ולקבל גושפנקא רשמית מהרשויות, שהילד שלהם מחונן. איזה הורה לא רוצה לשמוע שהילד שלו חכם, ולא סתם חכם אלא הרבה יותר מילדים אחרים באופן יחסי לגילו.

כל זה נכון, אך יש גם היבטים אחרים למבחן איתור מחוננים ולכן קיימת דילמה זו אצל הורים רבים. ראשית, ישנם הורים שמתלבטים בשאלה, מאחר והם לא רוצים לגרום לילד לחשוב שהוא שונה ומיוחד. הם מעדיפים שהוא ימשיך ללמוד במסגרת רגילה כמו כולם. שנית, יש הורים שסבורים שמסלול מחוננים יכול להיות קשה מדי, למרות שהילד מחונן, ולכן עדיף שיצליח במסלול רגיל מאשר ייכשל במסלול מחוננים. שלישית, יש הורים שפשוט חוששים מהצד החברתי. הם מעדיפים שהילד לא ישקע בלימודים אלא ילמד בצורה סבירה ובו בזמן, יפתח יכולות חברתיות טובות עם הסביבה.

עכשיו שאלה, האם כל זה באמת נכון?

הדילמה הזאת היא רצינית, אך אנחנו יכולים למצוא מענה סביר לכל אחת מהנקודות שציינו, ובכך להסביר מדוע עדיף לשלוח את הילד למבחן איתור מחוננים.

למשל, הטענה שהילד יעבור את המבחן זה יגרום לו להרגיש שונה ומיוחד, היא לא בהכרח נכונה, זה תלוי בילד ותלוי ביחס שהוא יקבל מההורים והסביבה הקרובה. גם ילדים שלא עוברים מבחן מחוננים יכולים להרגיש ככה הם יתנו להם סיבה מספיק טובה. כמו כן הטענה שהמסלול עלול להיות קשה מדי, לא אמורה לגרום להורים למנוע מהילד שלהם אפשרות להתפתח וליהנות ממגוון אופציות רחבות בעתיד. אין ספק שילד מחונן אשר מנצל בצורה נכונה את מה שנותנים לו, יכול ליהנות מהרבה יותר אופציות מאשר ילד במסלול לימודים רגיל.

לגבי העניין החברתי, הרי שזה תלוי בילד ותלוי בהורים. בסופו של דבר, ילד יכול להיות חברתי גם אם הוא לומד במסלול מחוננים והוא יכול להיות גם לא חברותי אם הוא לומד במסלול רגיל. סוג מסלול הלימודים והילדים שלומדים בו, הם לא הגורמים היחידים ובוודאי לא העיקריים בשאלה, האם הילד חברותי או לא.

איך עוזרים לילד לעבור מבחן איתור מחוננים?

להורים ולמשפחה בכלל, יש הרבה משמעות ביכולת של הילד לעבור את המבחן ולהצליח בו. בין אם זה בשקט ובשלווה שהם מספקים בזמן שהילד לומד למבחן, בין אם זה בעבודה איתו, ובין אם הם ישלחו אותו למסלול הכנה שיספק לו את הכלים שהוא צריך בשביל לעבור את המבחן בהצלחה.